• Innowacja pedagogiczna  „Motylki kodują – świat programują”

        Autor: Katarzyna Dębek

        Data realizacji: 10.2023- 06.2024

        Miejsce realizacji: Publiczne Przedszkole „Pluszowy Miś” w Żelechowie,

        Czas realizacji oraz zasięg: innowacja realizowana będzie w roku szkolnym 2023/24 w grupie „Motylki”

        Metody pracy: programowa, słowna, praktycznego działania – zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń, ekspresji ruchowej, wyjaśnienia, instrukcji.
        Formy pracy: indywidualna, zespołowa.
        Pomoce dydaktyczne: robot Qobo, robot Pociąg Intelino – zabawka roku 2021, mata edukacyjna – do kodowania, puzzle interaktywne, plansze i produkty do wykonania kanapek,

                     Kodowanie w przedszkolu  można zaczynać od prostych zabaw bez używania komputera. W ten sposób dzieci uczą się nowych kompetencji, poznając przy okazji nowe pojęcia i zwroty. Taka forma nauki poprzez zabawę doskonale przygotowuje dzieci do stawiania pierwszych kroków w programowaniu.

                   Zabawy w kodowanie w łagodny i przyjazny sposób wprowadzają dzieci w świat, który uczy logicznego myślenia, obserwacji i dedukcji. Stopniowo oswajamy dzieci z nowymi pojęciami, które stają się dla dzieci bardziej zrozumiałe i pozytywnie kojarzone, bo programowanie może być świetną zabawą.

        Rozwój logicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, umiejętność pracy zespołowej przy aktywności z wykorzystaniem np. maty do kodowania, dokonuje się nie wiedząc nawet, że to nauka, a nie tylko zabawa.

        Cel główny:


        Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez: rozwijanie spostrzegawczości; tworzenie zbiorów według określonych kategorii; odczytywanie – rozumienie symboli i znaków; doskonalenie umiejętności określania kierunków; kształtowanie umiejętności społecznych i kompetencji kluczowych.
         

                    Cele szczegółowe:      

        • nabywanie kompetencji przydatnych w nauce programowania,
        • wdrażanie dzieci do m.in.: współpracy, planowania, analizowania i samodzielnego tworzenia różnych kodów,
        •  precyzyjne formułowanie poleceń,
        • ćwiczenie umiejętności formułowania jasnych, krótkich komunikatów,
        • tworzenie algorytmów (algorytm, to nic innego, jak przepis krok po kroku na wykonanie czegoś lub rozwiązanie pewnego problemu),
        •  wykonywanie poleceń i określonych algorytmów zgodnie z kolejnością,
        •  rozumienie  w jaki sposób działają maszyny i jakie cechy musi posiadać język, którym się porozumiewamy z komputerem,
        • zapoznanie z możliwościami robotów Qobo, pociąg Intelino,
        • składanie robota z klocków lego,
        • kształcenie u dzieci logicznego i twórczego myślenia, intuicji i wyobraźni, konsekwentnego dążenia do celu,
        •  rozwijanie uzdolnień  i zainteresowań informatycznych wśród dzieci,
        • korzystanie z nowości technologicznych,